Jaarwisseling, corona en anders denken

19 november 2020, door Ries Ouwerkerk

Headerfoto Jaarwisseling, corona en anders denken

Nog even en het is weer zover, de jaarwisseling. In veel gemeenten weer een uitdaging op het gebied van openbare orde en veiligheid. Zal de schade beperkt blijven? Zal het aantal incidenten meevallen? Leiden 'verboden' in het kader van de pandemie niet juist tot grotere onbeheersbaarheid?

Waar het gaat om de voorspelbaarheid rond het COVID-19 virus, blijft het momenteel moeilijk. Zitten we op dat moment in een situatie waarin het aantal besmettingen verder is gedaald of hebben we een stabilisatie of zelfs weer een stijging van de cijfers? Kortom, kijkend naar de situatie eind december zijn er nog steeds verschillende scenario’s denkbaar.

De oud- en nieuwviering kenmerkt zich echter per definitie tot het samen in grotere groepen willen vieren van het moment, waarbij de champagne en andere drank rijkelijk vloeit. Ga je nu als gemeente aangeven wat allemaal niet is toegestaan? Ben je extra alert op publiektrekkende activiteiten? Zet je in op extra handhaving? Strengere vergunningsvoorwaarden?

Of ……… zie je de jaarwisseling dit jaar als mooie kans om samen met je lokale veiligheidspartners eens te kiezen voor een heel andere benadering en te bedenken wat óók mogelijk is? Omdenken, metaforen uitwerken, associëren, etc. Mogelijk bedenk je niet alleen een mooi gedragsbeïnvloedend idee voor de jaarwisseling, maar ervaar je tegelijkertijd de kracht van het ‘anders denken’  bij veiligheidsvraagstukken.

De tijd dringt. Wanneer u de komende weken nog snel een sessie wilt beleggen met uw lokale veiligheidspartners om te kijken wat er nog méér mogelijk is voor een beheersbare jaarwisseling, weet ik me uitgedaagd deze te begeleiden, u daarbij in de juiste creatieve mindset te brengen en samen met u te komen tot verrassende en effectieve ideeën.

Ik hoor graag van u.

Ries en zijn partner combineren de ervaring en deskundigheid in de veiligheidssector met de vaardigheid om creatieve processen aan te sturen voor vernieuwende oplossingen. Nu ook actief buiten de veiligheidssector. Taaie vraagstukken? Het ‘anders durven denken’  reikt altijd nieuwe oplossingen aan, aldus Ries.

tags: jaarwisseling veiligheid creativiteit gemeente ideeontwikkeling corona covid-19

Wow ........ dat helpt!

Jaarwisseling in Veen